Vakjargon, hoe ga je ermee om?

Naar overzicht

Ik kan het me nog heel goed herinneren. Op mijn eerste dag werd mij verteld dat ik begon bij een team dat in Praag zit. Ze hadden support nodig van iemand die in Nederland zit. Voor ik het wist had ik een koptelefoon op mijn hoofd en zat ik in een inhoudelijke call met het team waar de termen me om de oren vlogen.

Afkortingen, daar houden bedrijven wel van

Terwijl ik mijn uiterste best deed om te verstaan wat er aan de andere kant van de lijn werd verteld (er zat een flink accent op hun Engels) probeerde ik ook nog iets te snappen van wat er werd besproken. Ik stelde een aantal vragen maar had al snel door dat ik eigenlijk alles wel kon vragen. Ik besloot al mijn vragen gewoon op te schrijven en later één op één aan iemand te vragen.

Later op de dag zat ik bij een meeting van mijn Nederlandse collega’s en ook hier vlogen de afkortingen om mijn oren: TSCM, ISRA, PKI, het klonk als een compleet andere taal, die op mij na iedereen leek te snappen. 

Hoe ga ik ooit al die termen onthouden?

Ondertussen zit ik al ruim een jaar bij NN en zijn alle termen mij bekend. Omdat dit iets is waar bijna iedereen tegenaan loopt bij een nieuw bedrijf, geef ik je advies om het ‘vakjargon’ je sneller eigen te maken:

  1. Probeer zoveel mogelijk gelijk te vragen. Omdat je nieuw bent zal niemand er raar van opkijken, echt waar. Vooral in het begin zul je veel vragen hebben, dus kun je ervoor kiezen om een aantal vragen op te schrijven en later op zoek te gaan naar de antwoorden.
  2. Dan kom ik gelijk op de tweede tip. Zorg dat je bij alle meetings pen/papier of een laptop bij je hebt, zodat je alle onbekende termen, afkortingen of andere vragen kan opschrijven.
  3. Google is echt je beste vriend, maar zorg ook dat je dit soort zaken verifieert. Soms heeft een bedrijf een eigen betekenis gegeven aan bepaalde afkortingen en/of termen.

Ik weet wat ik wil, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?

Niet alleen termen en afkortingen, maar ook de juiste processen of personen vinden kan lastig zijn.

In een groot bedrijf voelt het alsof je een speurtocht begint. Je zoekt alle pagina’s en documenten af, je stelt veel vragen en stuurt een heleboel mensen e-mails. Probeer te ontdekken hoe de organisatie in elkaar zit. Welke afdelingen zijn waar verantwoordelijk voor? Wie doet wat en met welke vragen kan je bij hen terecht? Altijd handig om te weten voor als je later op zoek bent naar informatie. En als het dan uiteindelijk is gelukt, je hebt antwoord op je vraagstuk, dan voelt het als een overwinning! Vergeet niet gelijk het proces op een centrale plek te documenteren, zodat een volgend iemand gelijk aan het goede adres is. 😉

Wil je meer weten over hoe ik mijn eerste weken bij NN heb beleefd of heb je een vraag naar aanleiding van mijn blog? Stuur me een berichtje via LinkedIn

Onze opdrachtgevers