Op eindgebruikersafari

Naar overzicht

Ik moet iets bekennen. Sinds ik als tester bij de bank werk heb ik nog geen enkele eindgebruiker ontmoet die gebruik maakt van de diensten van mijn afdeling. Nee wacht, dat is een leugen. Laat ik het anders verwoorden: ik heb nog geen enkele eindgebruiker ontmoet die geen IT’er is. Dat zit namelijk zo.

Mijn afdeling End User Services heeft niet honderd, niet duizend, maar tienduizenden eindgebruikers. Van secretaresses tot doorgewinterde IT’ers en van pandbeveiligers tot mensen in de Raad van Bestuur: zij zijn allen gebruikers van Windows en daarmee eindgebruikers van End User Services (vandaar ook de naam van de afdeling, trouwens, mocht dat kwartje nog niet gevallen zijn!). In feite zijn alle mensen waardoor ik dagelijks word omringd en waarmee ik samenwerk dus ook ‘mijn’ eindgebruikers, ja, ben ik zelfs mijn éigen eindgebruiker. Een frappante situatie!

Mijn afdeling End User Services heeft niet honderd, niet duizend, maar tienduizenden eindgebruikers.

Ik kom dus wel degelijk veel in contact met eindgebruikers, maar dit zijn allemaal mensen die bovengemiddelde kennis hebben van Windows, om de doodeenvoudige reden dat zij zelf op de één of andere manier meewerken aan het aanbieden van dit platform. Mijn beeld van ‘de eindgebruiker’ is hierdoor eigenlijk behoorlijk eenzijdig en gekleurd. Ik ben dan ook blij te kunnen vertellen dat mijn team (verantwoordelijk voor de implementatie van Windows 10) vanaf nu ‘de boer op gaat’: we gaan op bezoek bij eindgebruikers – zij die niet in de IT werken – om enerzijds hen van Windows 7 over te zetten op Windows 10, maar ook anderzijds erachter te komen tegen welke issues zij aanlopen. Oftewel, we gaan op eindgebruikersafari! 

Zo zijn we in de afgelopen twee weken begonnen bij een bankkantoor in Amsterdam. Gewapend met een ‘Getting Started’-document en een Windows 7-laptop als back-up bezochten we het pand en werden we hartelijk verwelkomd door twee Windows 10-gebruikers in spe. De migratie van Windows 7 naar Windows 10 verliep voorspoedig en terwijl de gebruikers daarna checkten of alles nog werkte en of er geen documenten waren verdwenen van hun laptop, bekeken wij stiekem hoe deze niet-IT’ers gebruik maken van het platform en de applicaties die daarop draaien. Superleuk en -leerzaam! Eindgebruikers spotten in het wild kan ik ook weer van mijn lijstje strepen.

Heb jij vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze blog? Let me know! Ik ben te bereiken via LinkedIn en Twitter.

Onze opdrachtgevers