Mijn eerste week als Accountmanager

Naar overzicht

Vier maanden geleden ben ik begonnen met deze nieuwe uitdaging, het Commercieel Traineeship, met als doel om accountmanager te worden. Begonnen in de Calco MasterClass, heb ik eerst het kernprogramma en technische verdieping doorlopen. Hier heb ik een goed inzicht gekregen van wat IT inhoud en ben ik zelf ook aan de slag gegaan met o.a. programmeren, testen en beheer. Daarna heb ik de mogelijkheid gekregen om een aantal certificaten te halen en mijn kennis te vergroten.

Vervolgens ging ik voor twee maanden op stage bij een van onze opdrachtgevers, een grote verzekeringsmaatschappij. Hier heb ik een project gedaan en een erg leuke tijd gehad. Ik heb naar de organisatie gekeken met oog op mijn functie als accountmanager, maar ook als toekomstig field manager. Door deze ervaring weet ik wat de MasterClass Professionals straks mee gaan maken als zij op inzet mogen gaan. Zoals de praktische zaken op de eerste dag: Waar moet ik heen? Op welke etage is de afdeling? Heb ik een toegangspasje nodig? Wie zullen mijn collega’s zijn? Op al deze vragen kreeg ik al snel antwoord en wat een leuke ervaring. In twee maanden heb ik vooral gemerkt dat je zelf veel vragen moet stellen om de juiste antwoorden en contacten te krijgen. Na een leuk afscheid bij de opdrachtgever en ervaring op zak ga ik weer terug naar Maarssen om aan de slag te gaan. 

Maandag:

Met veel enthousiasme op naar mijn eerste dag als accountmanager! In mijn agenda staat nog maar één afspraak, met mijn manager en de directeur. In dit gesprek bespreken wij mijn stageperiode, wat ik daar geleerd heb, hoe ik dat ervaren heb en wat ik daarvan mee ga nemen in mijn rol als accountmanager. En natuurlijk over wat er komen gaat, hier gaat het voornamelijk over wat wij van elkaar mogen verwachten de aankomende tijd. De eerste weken zullen in het teken staan van het leren kennen van de andere afdelingen op het kantoor, dat ik mee ga kijken met de andere accountmanagers, het account leren kennen waar ik straks verantwoordelijk voor ga zijn en dat ik ga bellen naar prospects. En andersom ook, dat ik de begeleiding krijg voor mijn persoonlijke ontwikkeling, de ruimte krijg om vragen te stellen en dat ik mee genomen ga worden naar afspraken om ervaring op te doen. Hierdoor wordt mijn enthousiasme steeds groter, ik heb zin om te gaan beginnen! Mijn collega’s zitten in het kantoor, verwelkomen mij en vragen hoe mijn stage is geweest. Mijn computer wordt afgeleverd en ik kan aan de slag.

Dinsdag:

Op mijn tweede dag begin ik met een salestraining samen met zeven collega’s. Dit is een reeks trainingen die ik mag volgen ter ondersteuning van mijn werkzaamheden. In de training krijg ik wat theoretische kennis, maar gaan we voornamelijk ook praktisch bezig zijn zoals gesprekken oefenen in rollenspellen. Na de training ga ik met mijn manager en collega zitten om mijn toekomstig account te bespreken. Hier krijg ik uitleg over de organisatie, hoe deze in elkaar zit en wie daar momenteel werkzaam zijn. Van de helft van deze mensen word ik fieldmanager en ga ik ze maandelijks bezoeken voor een fieldgesprek om hun ontwikkelingen te volgen en te ondersteunen.

Woensdag:

Vandaag ga ik bij een aantal afdelingen binnen Calco langs om te zien en te vragen wat zij precies doen en wanneer ik ze “tegen zal komen” tijdens mijn rol als accountmanager. Eerst Contractmanagement, hij zal voornamelijk helpen bij, zoals het woord al zegt, de contracten met opdrachtgevers. Maar ook verzorgd hij de screenings van de medewerkers die op inzet mogen en de juridische kant van zaken. In de middag heb ik een gesprek met HR. Zij verteltwat zij doet en wat voor mij als accountmanager belangrijk is om te weten en waar ik haar voor nodig kan hebben. Zoals de instroom en de uitstroom van medewerkers, maar ook wanneer er bijzonderheden zijn met medewerkers. Hier dien ik zelf controle op te houden tijdens de fieldgesprekken en als ik iets opmerk, kan dit besproken worden met haar.

Verder ben ik bezig met mijn bellijst aan te vullen en langzamerhand begint mijn agenda voller te raken met afspraken. 

Donderdag:

In de ochtend ga ik bij opleidingen langs om ook vanuit de accountmanager rol te kijken naar deze afdeling. Tot twee maanden geleden zat ik hier zelf nog en nu zijn er allemaal nieuwe gezichten die hier rond lopen. Wat gaat de tijd toch snel! Met opleidingen zal ik te maken hebben als een van de MasterClass Professionals waar ik fieldmanager van ben een opleiding wil gaan doen. Of als er nieuwe ontwikkelingen zijn waar opleidingen iets mee kan doen. Ook aan het bespreken van de beschikbare MasterClass Professionals en de eventuele match die gemaakt kan worden, draagt opleidingen bij.

Daarna mag ik voor het eerst op pad! Naar Den Haag voor twee fieldgesprekken samen met mijn manager. Leuk om nu bij mijn toekomstig account binnen te stappen. Wij bespreken de werkzaamheden en ontwikkelingen van de twee medewerkers. Na twee uur loop ik weer blij naar buiten, dit was erg leuk en onderdeel van mijn toekomstige werkzaamheden. 

Vrijdag:

Laatste dag van mijn eerste week als accountmanager. Ik begin, samen met mijn collega accountmanagers, met het bijwonen van de persoonlijke presentaties van de nieuwste groep MasterClass Professionals. Apart om nu aan de andere kant van de tafel te zitten en ik begrijp de zenuwen die zij hebben goed, die heb ik ook gehad. Het is leuk om het verhaal achter het gezicht te horen en er wordt een aantal vragen gesteld om het verhaal duidelijk te krijgen. Na vijf presentaties is de meeting afgelopen en ga ik gelijk door om samen met de Inzetmanager een cv-gesprek te houden. Dit is samen met een individuele MasterClass Professional, om een goed beeld te krijgen van die persoon en om tips te geven hoe een cv beter opgesteld kan worden. De Inzetmanager is de belangrijkste schakel in het maken van de match, zij zorgt ervoor dat de wensen van de opdrachtgever goed overeen komen met wat de betreffende persoon te bieden heeft. Aan het einde van de dag is de weekevaluatie bij opleidingen, hier ga ik heen om mijzelf voor te stellen en te horen wat er allemaal speelt op die afdeling. En dan… de vrijdagmiddag borrel! Gezellig met alle andere collega’s de week afsluiten. Mijn eerste week als accountmanager was een erg leuke week en ik merk dat ik er veel energie van krijg om meer te leren en zelf aan de slag te gaan. 

Ben je enthousiast geworden door het verhaal van Stephanie? Dan is ons Commercieel Traineeship misschien ook wel iets voor jou! 

Onze opdrachtgevers