How do you ask IT?

Naar overzicht

Managers die precies zeggen wat, hoe en wanneer je iets moet doen? Not during my job. In het nieuwe werken bepalen IT teams namelijk steeds meer zelf wat en hoe ze aan de slag gaan. In mijn team doen wij dit ook. Het is de uitdaging om uit een berg van verzoeken en verplichtingen op het juiste moment iets te gaan doen. In deze blog beschrijf ik hoe wij dit voor elkaar krijgen. Technische kennis is hierbij duidelijk niet meer het enige wat nodig is om succesvol te zijn in de IT. 

Het team bij Nationale Nederlanden (NN) Bank waarin ik werk is verantwoordelijk voor de IT achter de beleggingsproducten. We zorgen dat klanten hun rekeningen kunnen inzien via de website of app. Tegelijkertijd onderhouden wij achterliggende systemen, die bijvoorbeeld nodig zijn voor betalingsverkeer. En dan voeren we ook nog zelf kleine aanpassingen uit zodat klanten een steeds betere ervaring hebben. Veel taken en verantwoordelijkheden dus.

Sinds kort beheren wij ook de spaarproducten van NN klanten. Hierdoor is er veel meer werk bijgekomen en is ervoor gekozen ons team te splitsen in 2 kleinere teams. Ik ben daarbij Scrum Master geworden van 1 van de nieuwe teams. Als Scrum Master begeleid je het team in de zelfsturing en coach je hen zichzelf constant te verbeteren. Samen bepalen we welke verzoeken van het bedrijf we gaan oppakken en hoe we iets doen. Gewoon door het beantwoorden van twee makkelijke vragen. 

Wait, wut?

Eerste vraag die wij stellen is wat precies gaan we doen? Als deze vraag niet voldoende beantwoordt, schep je afwijkende verwachtingen. Het bedrijf kan een gans willen, terwijl je een kip oplevert. In het verleden hadden we bijvoorbeeld als een wettelijke verplichting de taak te laten zien hoe klanten een rekening afsluiten via onze NN website. Hiervoor hebben we veel moeite gedaan printjes van alle mogelijke pagina’s te verzamelen die een klant kunnen zien. Uiteindelijk bleek dat we meer hadden opgeleverd dan nodig was. Hierdoor is veel tijd verloren aan iets simpels, puur door niet de juiste vraag te stellen. 

Waarom zou ik?

De tweede vraag die je jezelf hoort te stellen: waarom zouden we dit doen? Levert dit een voordeel voor de klant, is het noodzakelijk om te voldoen aan wettelijke eisen of moeten we dit doen om een normale dienstverlening te kunnen blijven bieden? Het grootste voordeel van het beantwoorden van deze vraag is dat prioriteit ontstaat. En dit is eigenlijk het essentiële aspect om de meeste waarde op te leveren als team. Op het juiste moment het juiste doen.  

Het stellen van deze twee vragen is vrij makkelijk. Helaas zijn deze in de praktijk soms erg lastig te beantwoorden. Toch is dit essentieel voor succes en juist een van de uitdagingen die ik vind in het traineeship. Ben je nieuwsgierig geworden naar meer van mijn ervaringen? Of zou je willen weten of een baan in de IT ook iets voor jou is? Neem gerust contact met mij op!

Onze opdrachtgevers