Hoe bepaal je je doelstellingen?

Naar overzicht

Sinds ik bij Calco werk, ben ik steeds bewuster bezig met mijn eigen ontwikkeling. Hoe bepaal je wat je doelstellingen zijn en hoe bepaal je dan dat je deze hebt gehaald (of niet)? Waar kan je je motivatie verder uithalen en hoe zorg je ervoor dat de “leercurve” steil blijft.

Toen ik net aan mijn werkende leven (pré Calco) begon had ik eigenlijk geen idee waar ik zou belanden. Dat was eigenlijk een perfecte start van mijn loopbaan. Ik ben er zodoende achter gekomen dat ik ook in de IT of in projectmanagement kwaliteiten heb die gewaardeerd worden. De leercurve steil houden was makkelijk, het bedrijf waar ik toen werkte groeide en innoveerde heel snel. Daar móest ik wel snel leren om bij te blijven. De andere kant van de medaille (wat ik toen overigens helemaal niet erg vond) is wel dat je minder invloed hebt in wát je leert.

Nu zit ik bij een groot bedrijf (Nationale Nederlanden) waar veel kansen liggen. Echter moet je wel zelf bepalen welke kant je op leert. En dat is nog best lastig, keuzes te over! Hieronder leg ik je uit hoe ik daarmee om ga en wellicht kunnen jullie mij ook nog van tips voorzien. Want ook hierin kan ik nog veel leren!

Beginpunt vaststellen

Ten eerste dien je te bepalen wat je al kan en wat er verwacht wordt vanuit jouw functie en rol. Voor mij heeft het erg geholpen om mij in mijn rol vast te bijten tot ik zoveel mogelijk wist hoe de functie werkte. Omdat ik analytisch sterk ben, heb ik ervoor gekozen om niet de handelingen te leren, maar om te leren waarom de werkzaamheden gedaan worden zoals ze altijd gedaan zijn. Vervolgens ging ik kijken welke informatie nog meer beschikbaar is en ben ik mij gaan afvragen waarom dingen lopen zoals ze lopen. Hierdoor ben ik mijn eigen ‘stijl’ in mijn werk gaan ontwikkelen. Overigens snapte ik voorheen nooit wat men bedoelde als mij verteld werd dat je een eigen stijl moet ontwikkelen (en let maar op dat je dat gaat horen!).

Kijk waar je toegevoegde waarde hebt en waar je energie uit haalt.

Houd deuren open

Als je net begint met je werkzaamheden, zeker als ze nieuw zijn, kan je nooit van tevoren inschatten of je iets “kan”. Wat dat dan ook mag betekenen. Hoe moet je als beginnend werkende nu weten waar je goed in bent? Mag je dan niet nog verrast worden door kwaliteiten die je voor je werkzaamheden begonnen niet door had/nog niet wist? Natuurlijk wel! Mijn advies: kijk waar je toegevoegde waarde hebt en waar je energie uit haalt. Kortom, houd deuren open!

Kijk verder dan je neus lang is

Stel vragen aan mensen die gepassioneerd zijn over hun werkzaamheden ook al heeft dat weinig met je eigen werkzaamheden te maken. Wat voor cultuur is er? Wat zijn de doelstellingen van het bedrijf? Zijn er nog subdoelstellingen binnen je afdeling? Door deze vragen te stellen, krijg je een idee wat er speelt en wat belangrijk wordt gevonden. Ook hier kan je vaak de vraag ‘waarom’ stellen.  Zo krijg je een beter idee wat de gedachte ergens achter is en kan je ook nog eens anderen aan het denken zetten of dit echt wel een doelstelling is. Hiermee kan je dan uiteindelijk jouw eigen doelstellingen controleren: is dit haalbaar en ligt het ook in lijn met wat de organisatie wilt?

Ik denk dat er nog veel meer tips mogelijk zijn, voorlopig houd ik het even hierbij. Succes met het stellen van je eigen doelstellingen!

Ik kan mij goed voorstellen dat jullie na het lezen van deze blog of mijn overige blogs vragen of opmerkingen hebben over mijn ervaringen of over het traineeship. Voel je vrij om mij een berichtje te sturen via LinkedIn of per mail!

Onze opdrachtgevers