Akkoorden en Vakanties

Naar overzicht

Hallo iedereen,

Leuk dat jullie (weer) de moeite nemen om mijn blog te lezen! Zoals te lezen is in mijn vorige blogs ben ik inmiddels al enige tijd ingezet bij Nationale Nederlanden en ben ik sinds enkele maanden bij Schade en Inkomen PMO’er geworden. In mijn huidige PMO rol ben ik voor een groot deel bezig met project control. Dit houdt in dat mijn collega’s en ik ons bezig houden met de kosten van projecten. In het kort: blijven de projecten binnen de geplande budgetten? Afgelopen zomer kwam de vraag of ik de taken van mijn collega wilde overnemen. Er kwam een spoed verzoek of wij de budgetten wilden indienen voor 2018. Ik zal geen exacte bedragen noemen: het is veel.

Mijn collega die hier alle zicht op heeft ging op vakantie en dit was voor het eerst dat ik met soortgelijke verzoeken te maken kreeg. Omdat alle kosten toegeschreven moeten worden aan producten zijn er veel doorbelastingen vanuit andere bedrijfsonderdelen en vanuit Nationale Nederlanden centraal. Denk hierbij aan applicaties die een ander bedrijfsonderdeel onderhouden, ontwikkeld worden of centraal geregeld worden waar ons bedrijfsonderdeel (Schade en Inkomen) gebruik van maakt. Dit resulteert in een wirwar aan doorbelastingen waar iedereen akkoord mee moet gaan om deze definitief te maken. Ik zal het voor dit verhaal niet te ingewikkeld proberen te maken, voor een deel is het voor mij ook nog onduidelijk!

Uiteindelijk was dit een ervaring die ik niet meer snel zal vergeten. Het ging om gigantische bedragen en veel mensen wilden hier hun zegje over doen.

Gelukkig heeft mijn collega enorm zijn best gedaan om de afgelopen jaren alle kosten inzichtelijk te krijgen en zijn geplande bezuinigingen voor het grootste deel inzichtelijk. Afgelopen maanden heb ik dan ook mijn best gedaan om mij hierop in te lezen. Dit resulteert in de controle van voorziene bezuinigingen en inzichtelijk krijgen van kosten die vanwege reorganisaties anders lopen dan voorheen. De applicaties waar wij geen gebruik meer van maken,  horen wij ook geen kosten meer over doorbelast te krijgen. De vraag aan alle betrokkenen was dan eigenlijk ook simpel: kloppen de budgetten waar wij rekening mee houden en krijgen wij daarvoor een akkoord?

Dat klinkt erg simpel toch? Voor een deel was dat gelukkig ook zo. Alleen werd deze vraag mij gesteld gedurende de zomer en waren de verantwoordelijke managers en belanghebbenden voor een groot deel op vakantie. Daarom konden we niet alle akkoorden krijgen en was het ook moeilijk om aan finance de checkvraag stellen of de door ons gevonden antwoorden de antwoorden waren waar finance naar vroeg.  Buiten dat is de wereld sinds de overname van Delta Lloyd ook nog eens behoorlijk veranderd. Waar wij eerst druk bezig waren met door ontwikkelen van onze eigen applicaties/applicatie omgeving wordt nu de prioriteit gegeven aan het integreren van (onder andere) de applicaties van Delta Lloyd en NN.  Gelukkig is dit laatste goed afgestemd, echter blijft het voor een deel lastig te bepalen wat dit betekent voor de reguliere budgetten.

Uiteindelijk was dit een ervaring die ik niet meer snel zal vergeten. Het ging om gigantische bedragen en veel mensen wilden hier hun zegje over doen. We zijn allemaal tevreden over het resultaat. Bovendien was ik blij dat mijn collega snel weer terug kwam van vakantie en de puntjes op de i kon zetten voor het indienen van de budgetten.

Het is lastig om de diepte in te gaan op dit soort onderwerpen. Ook kan ik mij goed voorstellen dat jullie na het lezen van deze blog of mijn vorige blogs vragen of opmerkingen hebben over mijn ervaringen of over het traineeship. Voel je vrij om mij een berichtje te sturen via LinkedIn of per mail!  

Onze opdrachtgevers