Ooit gedacht dat iemand die 8 jaar lang als gymleraar voor de klas heeft gestaan, binnen twee maanden aan de slag kan als IT’er bij één van de grootste vliegtuigmaatschappijen van Nederland? Ik niet, al heb ik er wel altijd van gedroomd.

Hoewel ik altijd al geïnteresseerd was in technologie - en in telefoons van vrienden sta als “Tim IT nerd” - heb ik er nooit voor gekozen om een opleiding in deze richting te kiezen.
De opleidingen leken mij erg saai en ik vond mezelf niet sociaal genoeg om “succesvol” te zijn in het bedrijfsleven. Vandaar dat ik koos voor een opleiding waar ik mijn sociale skills kon verbeteren: docent lichamelijke opvoeding. Gelukkig was er de mogelijkheid om op mijn 28e alsnog een vliegende start te maken in de IT en inmiddels werk ik als Data innovatie specialist voor één van de grootste vliegtuigmaatschappijen van Nederland.

Insights zijn belangrijk in de IT

In de IT is niets belangrijker dan het hebben van insights. Het is data die jij nodig hebt, op de manier hoe jij het wilt zien. Om een voorbeeld te geven: als ik je hierboven niet meer over mezelf had verteld, had jij geen idee door wat voor persoon deze blog is geschreven. Insights zijn erg belangrijk: ze zorgen ervoor dat je een nauwkeuriger beeld hebt van iets of iemand. Stel je een psycholoog voor die een cliënt probeert te helpen. Zonder voorkennis en zonder te weten wat er in deze cliënt omgaat, is dat vrijwel onmogelijk.

Mijn rol als Data innovatie specialist

In mijn functie als data innovatie specialist houd ik mij voornamelijk bezig met het faciliteren van insights. Niet in het leven van andere mensen, maar in die van IT-processen, applicaties en de Business KPI’s (Key Performance Indicators) die hieruit voortvloeien. Samen met mijn team ben ik continu op zoek naar manieren waarop we dit beter kunnen faciliteren voor andere afdeling. Voorheen was het namelijk zo dat ons team zelf bedacht wat belangrijk was voor IT en de business. Op basis van die aannames maakten wij insights beschikbaar, bijvoorbeeld door het dagelijks of wekelijks leveren van rapporten.
Sinds kort leveren we een service waarbij teams zelf bepalen welke data voor hun belangrijk is om de beste insights te verkrijgen. Deze data kunnen ze vervolgens via real time dashboards zelf visueel maken en naast hun werkplek op (enorme) schermen tonen. Bijvoorbeeld: het team dat WiFi verzorgt in de vliegtuigen. Zij hebben nu een overzichtelijke manier om te zien hoe vaak de vliegtuigen hun connectiviteit verloren tijdens een vlucht en klanten mogelijk zonder WiFi zaten. Natuurlijk zijn er nog andere manieren om deze data visueel te maken of te analyseren. De beste manier is afhankelijk van het doel. En wie weet dat nou beter dan het team zelf?
Aan mijn team dus de taak om ons op de achtergrond bezig te houden met het faciliteren en het in stand houden van deze diensten. We verbeteren ze en zoeken tussendoor naar mogelijkheden om andere teams nog beter te kunnen voorzien in hun insights. Zo zijn we momenteel bezig om machine learning mogelijk te maken voor teams. Hier vertel ik jullie meer over in mijn volgende blog!