2019 is alweer in volle gang. De meeste mensen zullen hun goede voornemens al lang vergeten zijn en we hebben er alweer een warme week op zitten. Zelf ben ik niet zo van de goede voornemens. Wat ik wel doe is mezelf bij zoveel mogelijk dingen afvragen: Waarom doe ik dit? Deze vraag heeft er twee jaar geleden deels voor gezorgd dat ik op dit moment werkzaam ben binnen de IT en mijn baan als docent lichamelijke opvoeding heb opgezegd. Een gevolg hiervan is dat jij op dit moment mijn blog aan het lezen bent… Inception! Ook bij het starten van een nieuwe baan is het een vraag die je veel kunt stellen: Waarom doen we dit eigenlijk? Een vraag waar eigenlijk maar twee soorten antwoorden op mogelijk zijn. In beide gevallen is de kans groot dat het je in positieve zin iets oplevert.

Antwoord 1: “We hebben een goede reden”

“Er is een reden waarom ‘dit’ gedaan wordt. Het is logisch, nodig om andere processen in stand te houden of levert zelfs iets van waarde op.” De kans bestaat dat je een antwoord krijgt dat hierop lijkt. Je bent overtuigd dat er echt een goede reden is. Je zal in dit geval wat leren over de organisatie, over het team waar je in werkt of misschien iets op technisch of sociaal vlak. Maar nu je dan toch lekker bezig bent, maak gebruik van de situatie om nog even lekker door te vragen! Open vragen doen het altijd goed binnen de IT, er zijn genoeg mensen die het leuk vinden om je over van alles en nog wat te vertellen. Let wel op waar je dit doet: in een vergadering met veel mensen kan het ervoor zorgen dat de vergadering inefficiënt verloopt. 

Antwoord 2: “We doen dit omdat we het altijd zo doen…”

Nu wordt het interessant. Grote kans dat dit niet echt een antwoord is op je vraag. Wat doe je in dit geval? Vaak zijn de mensen om je heen ook al op het punt gekomen waarop ze beseffen dat er geen goede reden (meer) is. Soms is iets er zo erg ingeslopen dat iedereen ervan overtuigd blijft dat het gedaan moet worden. Altijd lastig, maar als je mogelijkheden ziet voor verbetering is het in beide gevallen verstandig om het gesprek aan te gaan. Ben je in staat om de anderen te overtuigen, dan is het verstandig om te kijken naar de mogelijke vervolgstappen. Is het mogelijk om een aanpassing te doen zodat er weer waarde toegevoegd wordt, is er iets compleet nieuws nodig of is het verstandig om het gewoon helemaal niet meer te doen? Probeer hier natuurlijk altijd met z’n allen uit te komen en respect te hebben voor de anderen. 

Samenvattend

In beide gevallen kan je er dus iets van leren. In het eerste geval leer je iets van je collega’s en in het tweede geval bedenk je gezamenlijk een nieuwe oplossing voor een probleem dat zich ooit voordeed. Zo heb ik in mijn eerste week bij KLM een proces geautomatiseerd waarmee gemonitord werd hoeveel data door welke teams in beslag werd genomen. Voorheen werd dat elke week handmatig gedaan. Ik verdiepte me in het proces en wat bleek? Met het aanpassen van een bestaand stukje code, kon dit gewoon elke nacht automatisch gemonitord worden! Dus: door kritisch te zijn en niet bang te zijn om verbetervoorstellen te doen, kun jij je team verder brengen. Daarom spoor ik je bij deze aan: stel jezelf én anderen vaker de vraag: Waarom doen we dit?

Ben je benieuwd wat een IT traineeship voor jou kan betekenen? Lees dan meer over de Calco MasterClass of neem contact met ons op.