Yes! Je mag starten bij een opdrachtgever! Maar hoe gaat dat eraan toe in tijden van de coronacrisis? Hoe word je ingewerkt? Hoe leer je je team kennen? Dirk vertelt zijn ervaringen. Lees snel verder!

Beginnen of wachten? Beginnen!

Op het moment van schrijven heb ik de eerste weken bij mijn opdrachtgever er alweer op zitten. In eerste instantie zouden we wachten tot de maatregelen het zouden toelaten om naar kantoor te komen. Maar omdat dit na een paar weken nog onduidelijk was, is het besluit genomen dat ik vanuit huis startte.
Als alternatief had ik deze weken bezig kunnen zijn met zelfstudie. Weken lang met je neus in de boeken en theorie eigen proberen te maken… Nah, mijn voorkeur gaat uit naar leren door te doen. Daarnaast zou ik deze situatie best lastig vinden; bezig zijn met zelfstudie ter voorbereiding op het -nog onduidelijke moment-  wanneer je kan starten bij jouw inzet. Gelukkig kon ik aan de bak!

Inwerken

Ik was best benieuwd hoe het inwerktraject eruit zou zien. Zou alles wel duidelijk zijn? Leer ik mijn collega’s wel kennen? Terugkijkend is het mij hartstikke meegevallen en is alles goed gegaan!
Het is tegenwoordig allemaal niet zo ingewikkeld om je scherm te delen en dingen aan te wijzen. De truc is om met je muis aan te geven waar je op doelt in plaats van met je vinger naar het scherm te wijzen. Daarnaast bieden Skype en zelfs de old school telefoonfunctie van de smartphone de mogelijkheid om mensen gewoon op afstand te kunnen spreken.
Wel geef ik toe dat het wat meer tijd kost om bepaalde dingen op te pakken. Wanneer je een ruimte deelt met collega’s stel je tussendoor toch sneller een vraag. Ook vang je gesprekken op die op de werkvloer of bij de koffieautomaat worden besproken.

Buddy

Nu is een vraag via Skype snel gesteld, maar vaak is het wat meer werk om het antwoord uit te typen.
De collega wiens werkzaamheden ik uiteindelijk over zal nemen heeft meteen vanaf de eerste dag een dagelijkse Skype call van een uur ingepland om kennis te delen. Ik krijg de mogelijkheid vragen te stellen en te sparren over bepaalde situaties. Doordat ik mijn vragen opschrijf en in eerste instantie zelf het antwoord probeer te vinden, ben ik onbedoeld veel andere nuttige informatie tegen gekomen. Toch best handig!
Soms zijn we eerder klaar met de call, soms komen we tijd te kort en soms zijn er dagen dat we hem overslaan omdat we bezig zijn en ik geen vragen heb. Maar wat ik zeker weet is dat deze dagelijkse calls mij hebben geholpen. Hiermee hoefde ik tussendoor geen losse vragen te stellen en kon ik wel aan de slag.

Team

Daarnaast heeft mijn team mij heel erg betrokken met lopende projecten door mij uit te nodigen voor calls waar zij mee bezig zijn.
Hoewel in eerste instantie niet alles meteen relevant is voor mij en sommige dingen in het begin nog onduidelijk waren, kreeg ik hierdoor steeds een beter beeld van de lopende zaken. Ook leerde ik op deze manier mijn collega’s beter kennen en kreeg ik meer feeling met het team.
Al met al kan ik steeds meer taken op mij nemen en mijn steentje bijdragen. En dat op afstand!