“Hi mam, mijn mobiel is kapot gevallen en daarom kan ik nu niet bij mijn internet bankieren app. Ik heb geen laptop bij de hand en ik heb nog een rekening openstaan die vandaag betaald moet worden. Wil jij die misschien even voorschieten?”

Phishing

Phishing: een vorm van digitale oplichting die we steeds vaker zien. Afgelopen jaar is het je vast niet ontgaan; de best wel geloofwaardige berichten die rondgaan op WhatsApp. Steeds vaker lukt het cybercriminelen via deze weg hun zakken te vullenMiddels WhatsApp, e-mail of SMS proberen zij persoonlijke of zakelijke gegevens te verkrijgenZij doen zich voor als bijvoorbeeld een overheidsinstantie, een bank of een webwinkel om hun geloofwaardigheid te versterken. Slachtoffers worden via een slimme weg naar valse websites gelokt waar zij, zonder het te weten, hun bank- of andere inloggegevens afstaan. 

Deze vorm van fraude via WhatsApp is fors gestegenHet AD meldt dat er tot 1 oktober 2020 maar liefst 9605 meldingen zijn binnengekomen bij de Fraudehelpdesk. Dit is bijna vier keer zoveel als in heel 2019. 1154 van de mensen werd daadwerkelijk slachtoffer. In totaal werden zij opgelicht voor een bedrag van 3,3 miljoen euro. In 2019 was dit totale bedrag ruim een miljoen euro. 

Het overgrote deel van de slachtoffers heeft gelukkig snel door dat het een truc is. Echter zwicht zo’n 12 procent wel voor het verzoek en trapt in de val. Voornamelijk 55-plussers gaan overstag en maken het geld over.  
Voor jongeren klinkt het wellicht vanzelfsprekend: de berichten zijn niet te vertrouwen. Voor 55-plussers die hier geen weet van hebben daarentegen niet. De cybercriminelen doen hun best om het vertrouwen te winnen door soms zelfs de stem op te nemen wiens identiteit ze willen imiteren. Wanneer het doelwit wantrouwend wordt en het zogenaamde nummer opbelt, laten zij de opname horen van hun dierbaren. Dit kan vaak overtuigend genoeg zijn om het geld over te maken. Door in te spelen op het vertrouwen en gebruik te maken van de online onwetendheid van deze doelgroep, zijn zij een makkelijk doelwit. 

Wat zijn nou dingen waar je zelf op kunt letten?

Hier een aantal simpele regels om cyberfraude te vermijden: 

  • Krijg jij een verzoek binnen om jouw persoonlijke inlogcodes of pincode vrij te geven? Dan is dit foute boel. Organisaties zullen dit nooit per bericht aan jou vragen. Direct verwijderen dus! 

  • Bedrijven waar jij bij aangesloten bent, gebruiken jouw achter(naam) en weten van welk geslacht jij bent. Wees dus alert wanneer je een e-mail ontvangt met een algemene aanhef zoals ‘Geachte heer/mevrouw’. 

  • Cybercriminelen proberen je vaak onder druk te zetten. Let hierbij op de manier van formulieren. Teksten als: “Geef vandaag uw nieuwe inloggegevens door, anders wordt uw account geblokkeerd” zullen niet zo snel worden gebruikt door bedrijven en instanties. 

  • Misschien vanzelfsprekend, maar klik niet zomaar op een bijgevoegde link. Ga eerst met de cursor van je muis over de link, zodat je het adres kunt checken, zonder erop te klikken.  
    Vaak worden verkorte links gebruikt, zoals bit.ly en Goo.gl. Zodat de link nog minder opvalt. 

  • Vertrouw je een gekregen link niet? Dan kun je hem checken via www.checkjelinkje.nl. 

  • Kies voor veilige wachtwoorden en verander deze in de zoveel tijd. Daarnaast is het ook van belang om altijd de laatste software- en beveiligingsupdates op je computer te hebben.

Misschien zijn bovenstaande punten voor jou vanzelfsprekend. Echter kun jij er wel voor zorgen dat cybercriminelen minder snel kunnen toeslaan door zoveel mogelijk 55-plussers in te lichten. Zorg dus dat jij jouw familieleden en kennissen informeert, zodat zij ook alert online zijn. 

Wil je meer weten over online veiligheid en wat je hiertegen kunt doen? Neem een kijkje op www.alertonline.nl.