Je gaat starten in een nieuwe omgeving, wat betekent: een nieuwe manager, een nieuw team en nieuwe collega’s. Je wilt een goede indruk maken, je wilt weten bij wie je moet zijn voor je vragen en je wilt weten wie je op de hoogte moet houden van jouw voortgang en werkzaamheden. Ook wil je een goede band opbouwen met de juiste mensen, want laten we eerlijk wezen, een beetje netwerken is nooit verkeerd voor jouw kansen. Maar hoe doe je dat? Want het informele gesprek bij het koffiezetapparaat, het even over je scherm naar je collega roepen of een grapje maken tijdens de pauze zit er nu even niet in. Mijn tip: grijp elke kans van sociaal contact aan. Vraag je collega’s hoe hun weekend was. Wanneer iemand je een vraag stelt, stel een vraag terug (hoeft niet eens inhoudelijk te zijn). Stuur uit jezelf eens een update naar je manager of vraag hem wat er speelt binnen de organisatie. Neem absoluut de tijd voor humor en het sociale aspect van je werk. Je zult verbaasd zijn hoeveel collega’s in de IT in zijn voor het delen van een grappige meme of een gek gifje 😉.