Het is inmiddels drie maanden geleden dat ik ben ingezet bij Nationale Nederlanden als DevOps Engineer én Scrum Master. Wat mijn inzet zo bijzonder maakte? Het was tijdens de coronacrisis! Dat maakte het iets lastiger, maar gelukkig niet minder leuk. Mijn team leerde ik kennen tijdens mijn intakegesprek. Daar waar ik dacht dat ik een paar mensen zou spreken, had ik een call met acht mogelijke teamgenoten. Hoewel ik dat aanvankelijk best spannend vond, was ik er achteraf juist blij mee. Ik kreeg direct een goede indruk van mijn aanstaande teamgenoten en zij van mij. Na het intakegesprek met mijn huidige manager kreeg ik het goede nieuws; ik mocht aan de slag bij Nationale Nederlanden!  

Maar hoe nu verder? Ik mocht immers niet op het kantoor in Den Haag werken, maar moet thuisblijven. Dat bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Want hoe zou ik nu ingewerkt worden? Hoe zou ik een band met mijn teamgenoten bouwen? Hoe zat het met samenwerken? Zou het langer duren voordat ik me thuis zou voelen? Aan de hand van mijn ervaringen de afgelopen periode heb ik een paar tips opgesteld die helpen bij het van huis uit starten bij een bedrijf. 

Tip 1: Wees proactief!

Proactief zijn staat bij Calco hoog in het vaandel en dat is maar goed ook! Doordat je van huis uit werkt heb je niet heel veel contact met je teamgenoten. Je ziet ze misschien digitaal tijdens de dagstart, de review of tijdens het maken van de planning, maar daarbuiten zijn er weinig contactmomenten. Wees proactief en zorg zelf voor die contactmomenten. Vraag bijvoorbeeld of je een dagje mee mag kijken bij één van je teamgenoten. 

Tip 2: Plan individuele calls in met je teamgenoten, zodat zij jou en jij hen beter leert kennen.

Doordat je je collega’s niet in persoon kunt ontmoeten, is het handig om individuele gesprekken met ze te plannen zodat je hen beter kunt leren kennen. Een soort digitale handshake. Je kunt het informeel houden en over hobby’s en dergelijke praten, maar ook vragen wat hun rol in het team is. Zo krijg je een betere indruk van je collega’s en waar zij zich mee bezig houden.  

Tip 3: Wees niet bang om vragen te stellen.

Hier komt het proactief zijn weer om de hoek kijken. Om je kennis snel op peil te krijgen kun je online cursussen volgen. Wat ikzelf als effectiever heb ervaren is het vragen stellen aan mijn teamgenoten. Bij onderwerpen waar ik meer informatie over wilde krijgen, stelde ik dus de vraag of ze mij daar iets over konden vertellen. Iedereen uit mijn team was en is bereid om mij te helpen bij vragen. Domme vragen bestaan niet!  

Tip 4: Vraag naar feedback bij je teamgenoten.

Het helpt enorm als je naar feedback vraagt bij je teamgenoten. Zo creëer je én meer contactmomenten én weet je ook waar je zelf staat. Dankzij feedback van je teamgenoten kun je weer aan jezelf werken en jezelf verbeteren.  

Tip 5: Vergeet niet te pauzeren.

Het is gek dat je huis nu ook je kantoor is geworden. Daarom voelt het voor mij alsof je de hele dag opgesloten zit. Ik vind het daarom belangrijk om mijn pauzes niet over te slaan. Ga tussen de middag lekker naar buiten om een ommetje te maken of maak een keer een uitgebreide lunch voor jezelf. Zorg ervoor dat je in beweging blijft! Wat bij mij goed helpt is het veranderen van zitplaats. In de ochtend zit ik aan tafel in de woonkamer, in de middag verkas ik naar het balkon. 
Begin jij ook binnenkort met een nieuwe baan of inzet en moet je ook van huis uit werken? Probeer dan bovenstaande tips toe te passen om het zo aangenaam mogelijk te maken voor jezelf. Heel veel succes!