Wat moet ik met een accountmanger?

Naar overzicht

In de tweede maand stelden de toen nog zogenoemde “fieldmanagers” zich voor. Daarna vroeg ik mijzelf af, “gaat één van hen mij controleren gedurende mijn inzet?”. Ik bedoel, deze mensen komen één keer per maand langs om te praten of het wel goed gaat op mijn werk…

Eerste verwachtingen
Ruim anderhalf jaar geleden werd ik ingezet als Software Configuratie Manager. Ik wist niet wat dat praktisch betekende en mijn fieldmanager had daar ook geen ervaring mee. Daardoor dacht ik, als jij niet eens weet wat ik doe, hoe kan jij mij dan helpen? In die tijd heb ik mijn accountmanager vooral gebruikt om te praten over mijn belevingen op het werk. Als opdracht kreeg ik de taak om feedback te halen zodat ik ook wist hoe mijn omgeving mij beleeft. Dit resulteerde in een fijne werksfeer, waarna we praatten over competenties en opleidingen om mijzelf in die omgeving te kunnen ontwikkelen.

Geen nummer
Bij Calco zeggen ze dat je geen nummer bent en dat heb ik ook zo ervaren. Als ik ergens mee zit, kan ik bellen. Vaak is dat al genoeg, maar laatst kreeg ik een nieuwe functie aangeboden als scrum master voor het opstarten van DevOps (daarover meer in mijn volgende blog). Met enthousiasme belde ik mijn accountmanager, waarna hij direct in de auto stapte om met mij te sparren over de functie. Dit is de ondersteuning die ik niet had verwacht aan het begin van mijn MasterClass traject!

Ook op inhoudelijk vlak
Ook al heeft de accountmanager niet de inhoudelijke kennis, toch kan hij/zij je hierin ondersteunen. Na verloop van tijd werd ik mij bewust dat de fieldgesprekken (maandelijks overleg met de accountmanager) zo goed gaan als je ze zelf stuurt. Niet dat je zelf de leiding neemt, maar je geeft zelf aan waar je over wil praten. En dat was ook de “clue”.

Stel je staat op een kruispunt en bent aan het bedenken welke kant voor jou de beste is. Dan is het toch ideaal als iemand je helpt nadenken over je bestemming en de route daarnaartoe. De ene keer krijg ik een spiegel voor gehouden en de andere keer wordt er een zijweg getoond die ik nog niet zag.

Kortom
Een accountmanager is er voor jou en het is aan jou om hem/haar te wijzen op de ondersteuning waar jij behoefte aan hebt. Hij/zij heeft je ontwikkeling voor ogen en helpt je de kansen te zien.

Ben je nieuwsgierig naar het (IT-)vak in het algemeen of wat ik specifiek doe? Schroom dan niet om contact met me op te nemen! Je kunt een bericht hieronder achterlaten of me benaderen via LinkedIN of Twitter @David_Calco.

Onze opdrachtgevers