Van Mock-up tot Dashboard

Naar overzicht

Aangezien de meest gestelde vraag die ik krijg toch “maar wat doe je nou eigenlijk?” blijft, schrijf ik nog een keer een blog over een project waar ik nu mee bezig ben. Zoals in mijn vorige blog te lezen was, zijn we als team begonnen met een nieuwe manier van werken. We werken nu volgens de Scrum werkwijze, inclusief sprints, poker sessies en de definition of done! Toen ik mijn vorige blog schreef, waren we net begonnen met werken volgens deze methode en was het dus nog een beetje aftasten hoe het allemaal in z’n werk ging en hoe we het Scrum werken het beste konden vormgeven binnen PostNL en binnen ons team. Inmiddels zijn we bezig aan onze vierde sprint en begint het proces al aardig vertrouwd te voelen! 

Deze dashboards bestonden nog niet op die manier, dus we begonnen echt ‘from scratch’

In de sprint waar we nu in zitten, is het de bedoeling dat we maar liefst 9 (!) dashboards opleveren. In één van mijn vorige blogs vertelde ik dat we bezig waren met een dashboard dat nagebouwd werd van een versie die in Excel bestond. Deze dashboards bestonden echter nog niet op die manier, dus we begonnen echt ‘from scratch’. Waar moet je dan beginnen? In dit geval begin je bij de Product Owner (PO), degene aan wie je het product oplevert. Samen met deze PO hebben we zogeheten mock-ups gemaakt; hoe de dashboards eruit moesten zien en wat voor functionaliteit ze moesten hebben. Dit gebeurde in een interactieve workshop waar we lekker ouderwets konden knippen en plakken tot we het gewenste resultaat bereikt hadden!

Als je dan weet hoe het eruit moet komen te zien en wat het moet doen, ga je kijken naar de data die erin moet komen. Op dit moment krijgen we de data aangeleverd via een bestand van de PO en laden we dit in, in het datawarehouse. Als de data dan eenmaal geladen is, gaan we kijken hoe we die er weer op zo’n manier uit kunnen krijgen dat je de juiste data op de juiste plaats te zien krijgt. Dit doe je door middel van een query (een opdracht die je aan een database geeft om een bepaalde actie uit te voeren), waarmee je de data ophaalt die je wilt tonen. Deze query koppel je dan weer aan de applicatie waarin je het dashboard bouwt, en op deze manier komt de juiste data dus in de juiste grafiek, tabel of dropdown box te staan. Inmiddels zijn we met de mock-ups aan de slag gegaan en hebben we de eerste dashboards al staan!

Nieuwsgierig geworden naar wat ik nog meer doe? Of ben je al helemaal overtuigd? Stuur me gerust een berichtje via LinkedIn of Twitter (Tess_Calco), of solliciteer direct via de site!

Onze opdrachtgevers