The new normal

Door Lisa Brouwer
Naar overzicht

“Cloud is now the new normal” – dat geldt niet alleen voor Werner Vogels en zijn 19.000 toeschouwers, maar vast ook voor jou. Rondlopend op de jaarlijkse conferentie van Amazon lijkt in elk geval het alsof niemand zich nog ergens anders mee bezighoudt. Amazon (ja, van de boekenwinkel) is de grootste cloud infrastructuur provider ter wereld. Met Amazon Web Services(AWS) lopen zij ver vooruit op andere partijen die – hosting in de cloud – aanbieden. Er waren dan ook 19.000(!) mensen bereid om duizenden dollars neer te tellen om bij het jaarlijkse congres te zijn en de laatste aankondigingen te horen. En hé, tussen die duizenden developers, engineers, CIO’s en architecten liepen ook twee Calco’ers rond!

De-zaal

In hotel The Venetian in Las Vegas is een zaal ingericht voor de keynote. Elke ochtend start de conferentie met een toespraak van een prominente AWS’er. Rijen aan rijen stoeltjes staan dicht naast elkaar. Terwijl een DJ het publiek wakker houdt met hitjes, begeleiden medewerkers ons met navigatielichten naar twee vrije stoelen. Het is 7 uur ’s ochtends, maar de sfeer zit erin! De Nederlandse CTO Werner Vogels krijgt de eer om maar liefst 17 nieuwe services bekend te maken. Zoals het echte IT-nerds betaamt, joelt de zaal luid bij de bekendmaking van nieuwe diensten die het programmeren makkelijker maken. Het is echter niet alleen nieuwe cloudtechnologie dat de klok slaat. Een van de meest opvallende bekendmakingen is - deze service moet ervoor zorgen dat het migreren van grote hoeveelheden data gemakkelijker en sneller gaat, zonder netwerkverbindingen zwaar te belasten. Hoe? Met ouderwetse, overzeese post! De data kan op een harde schijf in een speciaal grijs koffertje gezet worden, dat daarna naar een vestiging van AWS in de VS wordt verstuurd. Niet baanbrekend, wel makkelijk.

Het is 7 uur ’s ochtends, maar de sfeer zit erin!

Behalve over de laatste nieuwtjes, leren we ook hoe we het beste om kunnen gaan met de technieken van AWS. Wat zijn best practices? Waar lopen veel bedrijven tegenaan? En waar gaat het vaak mis, als een groot bedrijf een cloud transformatie programma doorloopt? In korte sessies (waaruit we kunnen kiezen als een uit blokkenschema van een festival), pikken we wat mee van uiteenlopende onderwerpen. Het valt op dat de nadruk dit jaar niet alleen op nieuwe technieken, maar ook op service management ligt. Veel bedrijven komen erachter dat alleen van de nieuwe technieken geprofiteerd kan worden, als de processen eromheen daar ook op zijn ingericht .

Een spreker die dat mooi schetst, is Eric Tachibana. Hij begeleidt cloud transformaties bij financiële instellingen en zag vaak dat de voortgang van het traject stagneerde na de migratie van een eerste batch. Hij vraagt zich in zijn toespraak af: “Je hebt een cross-functioneel cloud team aangenomen om standaarden te definiëren. Je hebt breed gecommuniceerd en het management meegekregen. Je doet alles goed, waardoor loopt het programma dan toch vast?” Hij haalt zijn antwoord uit de bekende marketingbijbel van Geoffrey A. Moore. Iedereen gaat anders om met verandering en moet op zijn of haar manier benaderd worden. Dat de het geweldig vonden om vroeg bij de cloud transformatie betrokken te worden, wil niet zeggen dat de al overtuigd is van de nieuwe service. Ja, de PR van een cloud programma is soms evenzo belangrijk als de techniek die erachter zit!

Ja, de PR van een cloud programma is soms evenzo belangrijk als de techniek die erachter zit!
Op-de-conferentie

De focus van veel sessies lag dan ook op de ‘zachte kant’ van de IT. Opleiding, service management en communicatie. Een aspect dat in het vakgebied soms ondergeschikt wordt bevonden aan de harde techniek, maar dat een grote invloed heeft. En een aspect waarmee de gemiddelde Calco’er welbekend is. Nieuwsgierig naar de sessie van Tachibana? Natuurlijk staat die gewoon in de cloud! Op Youtube zijn niet alleen Vogels en Tachibana te bekijken, maar ook veel andere sessies. Niets meer dan normaal, toch?

<>Deze gastblog is geschreven door MasterClass Professional Lisa Brouwer
Onze opdrachtgevers