Mijn eerste weken in mijn nieuwe rol

Naar overzicht

Zoals beloofd in mijn laatste blog van vorig jaar zal ik jullie een korte sfeerimpressie geven van mijn eerste weken in mijn nieuwe rol als functioneel beheerder.

Op 4 januari stapte ik, na een weekje vakantie in Rome gevierd te hebben, vol hernieuwde energie het kantoor van VGZ binnen. Daar voelde je gelijk: er is iets veranderd. Of eigenlijk, er is iets aan het veranderen. Mensen liepen een beetje onwennig rond, op zoek naar hun nieuwe werkplek en hun nieuwe team. Na de gebruikelijke nieuwjaarswensen vervolgde collega’s die niet van team waren gewisseld hun werkzaamheden van het jaar ervoor en nieuwe teamgenoten maakten voorzichtig een start met de nieuwe werkzaamheden.

Ook voor mij betekende het nieuwe jaar, nieuwe werkzaamheden in een nieuw team. Hoewel ik iedereen in mijn nieuwe team eigenlijk al kende, voelde het toch wat onwennig dat mijn oude collega’s ineens achter een dikke muur verstopt zaten en ik even niet wist wat ik moest gaan doen. Mijn oude taken had ik al overgedragen, dus ik kon me volledig op mijn nieuwe rol als functioneel beheerder richten, maar wat ik precies moest gaan doen? Geen idee!

Langzaamaan werd duidelijk dat ik niet zomaar kon beginnen met mijn nieuwe werkzaamheden. Door de sterk gewijzigde organisatiestructuur moesten er eerst de nodige autorisaties worden geregeld, bestaande workflows worden herzien en nieuwe werkafspraken gemaakt. Voor veel mensen betekent dit dat ze buiten hun comfortzone moeten treden omdat ze dezelfde werkzaamheden op een nieuwe manier moeten vormgeven. Voor mij geldt dit minder, alle werkzaamheden die ik vanaf nu ga doen zijn immers nieuw. Ik zit dus nog niet vast in patronen en kan daarom lekker out of the box meedenken over hoe we workflows kunnen inrichten en nieuwe werkafspraken kunnen maken. Omdat ik inhoudelijk nog geen echte taken had, kon ik me hier vol energie op storten. De eerste twee weken bestonden voor mij dan ook uit veel overleg en zoeken naar de juiste mensen in de organisatie om de nodige zaken te regelen. Nu na twee weken wordt mijn todo lijstje van regelzaken steeds korter en ben ik langzaamaan begonnen met de overdracht van inhoudelijke werkzaamheden: lezen van documentatie over de verschillende applicaties die ik mag gaan beheren, meekijken met de andere functioneel beheerders in mijn team om ingewerkt te worden op de al bestaande applicaties en overdracht van applicaties die in ons team gaan landen. Beetje bij beetje wordt steeds meer duidelijk wat mijn werkzaamheden zijn en kan ik steeds meer taken zelfstandig oppakken. Ondertussen blijf ik goed om me heen kijken en veel vragen stellen over de huidige werkwijze omdat de nieuwe organisatiestructuur een mooie opening biedt voor het verbeteren van vastgeroeste patronen.

Onze opdrachtgevers