Kwalitijd

Naar overzicht

In mijn blog ‘Een nieuw begin’ vertelde ik over de stap die ik binnen Nationale-Nederlanden ging maken. Inmiddels heb ik de stap van beheerder naar informatie-analist gemaakt, en graag vertel ik je wat meer over de verschillen die me in de eerste maand zijn opgevallen. Want ondanks dat ik bij hetzelfde bedrijf ben blijven werken, zijn er naast overeenkomsten (ik werk nog steeds in de IT, bij NN, met scrum) vooral heel veel verschillen. Ander gebouw, andere collega’s, andere systemen, andere werkzaamheden, maar vooral: een andere dynamiek.

Binnen een beheerteam is het werk op te delen in grofweg twee categorieën: het reageren op IT-verstoringen en het accepteren en begeleiden van veranderingen. Hoe minder je tijd nodig hebt voor de eerste categorie, hoe meer tijd er overblijft voor het structureel verbeteren van je dienstverlening door middel van het doorvoeren van veranderingen.

Doordat er in meer of mindere mate ruimte is voor onverwachte werkzaamheden, is het ritme van je werkdag onvoorspelbaar – aan het begin van de dag weet je niet op hoeveel verstoringen je moet gaan reageren, en met hoeveel verschillende onderwerpen je aan de slag gaat.

Hoe anders is dat in een ontwikkelteam! Zeker bij het werken met een methode als scrum is mogelijk om je met je team volledig te focussen op één onderwerp. Dat is ook nodig. De vaak complexe veranderingen die een service manager uiteindelijk naar productie begeleidt worden tot in het kleinste detail uitgedacht en ontwikkeld.

Door die focus op één onderwerp kan het voorkomen dat je samen met je collega’s een week lang bezig bent met het uitpluizen van één proces. Na de hectiek van het service management voor mij een hele nieuwe leerzame ervaring. Daar moest ik in het begin wennen, maar inmiddels heb ik de ervaring dat als je de tijd neemt, je daar kwaliteit voor terug krijgt.

Benieuwd of jij beter in een change- of een beheerteam past? Sowieso geïnteresseerd in de IT? Of heb je nog vragen over het werken bij Calco? Stuur me een bericht via LinkedIn of Twitter, of solliciteer direct via de site!

Onze opdrachtgevers