Hoe verschillend IT-organisaties kunnen zijn

Naar overzicht

Al eens in een auto zitten werken? Met het nieuwe werken kan het allemaal. Terwijl ik deze blog schrijf, zit ik in de auto op weg naar de Vogezen voor een weekendje fietsen met familie. Waarom ik deze blog in de auto schrijf? De afgelopen  dagen was het schrijven van deze blog er een beetje bij ingeschoten en als je  eenmaal ingezet bent, betekent dat dat je soms op wat onorthodoxe tijden aan de slag bent.

Op het moment dat je bij Calco begint, is het erg moeilijk om in te schatten wat je te wachten staat op het moment dat je ingezet bent. Hoe zal de IT-organisatie eruitzien waarin je gaat starten? Je hebt natuurlijk nog geen idee bij welk bedrijf je terecht zal komen, laat staan hoe de IT-organisatie in elkaar zit. Daarom beschrijf ik in deze blog twee uitersten die je kunnen helpen een beeld te vormen over IT-organisaties.

Het is goed om te weten dat de organisatiestructuur, grootte, cultuur en werkwijze van een IT-afdeling direct verband houden met de rol die IT speelt in het product dat een bedrijf verkoopt. Een IT-afdeling is daarin ofwel ondersteunend aan de ‘core business’ van een bedrijf óf de IT afdeling is de ‘core business’ van een bedrijf. Met andere woorden: IT helpt bij het maken en verkopen van producten, maar als het echt zou moeten zou het zonder ook wel lukken óf een IT-afdeling is eigenlijk het product dat verkocht wordt: zonder IT wordt het product niet gemaakt en zal het bedrijf niet meer bestaan.

Een voorbeeld van het eerste soort bedrijf ben ik tegengekomen tijdens mijn eerste inzet bij FrieslandCampina. Het bedrijf maakt producten van melk en natuurlijk helpt IT om dit efficiënter te doen, beter te administreren en makkelijker te verkopen, maar IT zorgt er niet voor dat melk verandert in kaas, melkpoeder, babyvoeding of andere eindproducten van FrieslandCampina. Een voorbeeld van het tweede soort bedrijf vind ik in mijn huidige inzet bij ABN Amro. Er zijn ook al verschillende banken zoals Bunq en de ING die openlijk erkennen dat ze een IT-bedrijf zijn met een bankvergunning i.p.v. een bank met een IT-afdeling.

En wat zijn dan de kenmerkende verschillen tussen een organisatie als FrieslandCampina en ABN Amro? Om te  beginnen het formaat van de IT-afdeling. Beide bedrijven hebben ongeveer 22.000 medewerkers in totaal en bij FrieslandCampina werken er ongeveer 700 mensen in de IT, waar dit er bij ABN Amro enkele duizenden zijn. Gerelateerd aan de grootte van de organisatie is de hiërarchie. De ABN organisatie is veel hiërarchischer ingericht met nadrukkelijkere kaders voor de verschillende rollen in de IT. Als gevolg daarvan is een rolbeschrijving bij ABN Amro veel uitgebreider dan bij FrieslandCampina en is er ook minder ruimte om daar vanaf te wijken. Daarnaast werd de IT-afdeling van FrieslandCampina hoofdzakelijk afgerekend op de kosten. Dit leidde tot  een focus op snelheid, efficiëntie en effectiviteit. Bij ABN Amro is er naast het bewust omgaan met kosten ook aanzienlijk meer aandacht voor vernieuwing en innovatie.

Hiermee deel ik slechts een paar kenmerkende verschillen en hopelijk genoeg om je te helpen deze logica verder zelf toe te passen als je via Calco wordt ingezet. Het zal je in ieder geval een indicatie geven van wat je te wachten staat! Wil je hier meer over weten of heb je een ervaring die hier helemaal niet bij past? Laat het me weten! 

Onze opdrachtgevers