Een belletje naar Maleisië

Naar overzicht

Dinsdagochtend, 12 april. Samen met mijn manager en releasemanager wandelde ik door een doolhof van gangen. Mensen haastten zich naar vergaderingen, aan de muur hingen felgekleurde kunstwerken en hier en daar spotte ik een IBM Selectric: de eerste elektrische typemachine. We bevonden ons dan ook in het hoofdgebouw van IBM, één van de grootste vendoren van ABN AMRO. Er stond een conference call met Maleisië op het programma en ik mocht het woord doen namens testmanagement!

De afgelopen drie maanden ondervond ik dagelijks de uitdagingen die een samenwerking op afstand met zich mee brengt

In mijn vorige blog vertelde ik al kort dat mijn testteam test of applicaties werken op verschillende soorten hardware met verschillende soorten OS-versies. Elke maand worden er changes doorgevoerd voor allerlei (standaard)applicaties zoals Microsoft Word en Adobe Shockwave Player. Uiteraard moeten die applicaties dan vervolgens, hoe groot of klein de change ook is, opnieuw functioneel getest worden. Een change komt doorgaans op onze testomgeving binnen in de vorm van een package dat is gemaakt door, inderdaad, IBM Malaysia . En aangezien Maleisië niet om de hoek is, er een andere cultuur heerst én er een tijdsverschil van zes uur bestaat, is dit proces niet altijd even makkelijk.

In de afgelopen drie maanden ondervond ik dagelijks de uitdagingen die een samenwerking op afstand met zich mee brengt. Dit zat ‘m vooral in de defectrapportage die zich uitsluitend per mail voltrok. Een e-mail leent zich goed voor het stellen van een korte vraag of het geven van een update, maar eigenlijk niet voor het gedetailleerd beschrijven van een bevinding. Zo vergeet je bijvoorbeeld makkelijk bepaalde informatie te vermelden, is het niet duidelijk wie de actiehouder van een defect is en wordt metrics bijhouden ook erg lastig. Bovendien, zoals mijn manager opmerkte, is het eigenlijk heel raar om elke dag contact te hebben met mensen die we nooit in de ogen hebben gekeken.

Hoog tijd voor een virtuele ontmoeting, dus! Die dinsdagochtend zag ik op een groot scherm eindelijk het packageteam dat al onze applicaties pusht en waar we in de afgelopen tijd zo veel mailtjes op af hebben gevuurd. We maakten kennis, informeerden elkaar over procedures en bespraken issues. Als oplossing voor de defectregistratie opperden wij HP Alm en ik vertelde over de voordelen van deze testtool. Er zullen nog heel wat afspraken moeten worden gemaakt, maar ondanks dat Maleisië nog steeds 10.000 kilometer verderop ligt, lijkt het packageteam ineens een stuk dichterbij.

Ben je benieuwd naar de defectregistratie of enthousiast geworden over werken in de IT? Stuur me dan een berichtje via LinkedIn of Twitter!

Onze opdrachtgevers