Bugging Developers with Bugs

Naar overzicht

Als tester wordt er niet alleen van je verwacht nauwkeurig te werken, kritisch te zijn, ‘out of the box’ te denken, maar ook wordt er verwacht dat je enige communicatieve vaardigheden hebt. Zo praat je ontwikkelaars niet direct een depressie aan als je weer eens een bevinding hebt gedaan met betrekking tot ‘hun’ software.

Als tester ben je er natuurlijk op uit om bugs te vinden. Dat is nu eenmaal je werk en het fijnste gevoel is als je de meeste gekke bugs eruit weet te halen. Software-ontwikkelaars willen hun werk natuurlijk ‘bug-loos’ opleveren, daarom horen ze ook liever geen kritiek. Er is dus altijd sprake van een delicate balans.

Zelf heb ik nog niet echt heel moeilijke situaties meegemaakt waarbij er kans was de ontwikkelaars tot waanzin te drijven. Ik weet niet of dat ligt aan de ontwikkelaars, die altijd heel toegankelijk zijn en juist ook kwaliteit nastreven, of dat het ligt aan het feit dat ze hun werk gewoon heel goed doen. Hoe dan ook, ik sta er wel altijd bij stil als ik een bug moet aanleveren. Zo probeer ik altijd eerst samen te kijken naar de bug. Vaak heb je dat ook even nodig aangezien onze testen vaak zo technisch zijn dat er best wel eens een fout in de test kan zijn in plaats van in de code. Ik probeer ook altijd mee te denken en na te gaan waar het aan kan liggen, of hoe de bug erin is geslopen.

Zelf heb ik nog niet echt heel moeilijke situaties meegemaakt waarbij er kans was de ontwikkelaars tot waanzin te drijven.

Uiteindelijk ben je een team en probeer je samen het beste na te streven. Ook je testgevallen laten reviewen door de ontwikkelaars kan ontzettend helpen omdat ze weten waar ze op moeten letten tijdens het coderen. Het zou niet de eerste keer zijn dat zij beseffen dat ze iets helemaal zijn vergeten of ik de ‘requirement’ helemaal verkeerd heb begrepen.

Op het moment zit ik op een acceptatietraject, dat is wel wat aparter; jij moet uiteindelijk de applicatie als ‘klant’ accepteren. Daardoor moet je toch een soort afstand creëren tussen het ontwikkelteam en jezelf, dit vooral om een onafhankelijk advies te kunnen geven. Wat erg helpt is bij de demo’s aan het eind van elke sprint aanwezig te zijn en zo een gevoel te krijgen voor wat ze aan het bouwen zijn. Op die manier zit je daar wel als klant, maar zo werk je wel samen aan het eindresultaat. Zo merken ontwikkelaars ook dat jij er niet zit om fouten te vinden in hun werk. Maar vooral om samen er iets moois van te maken.

Dat laatste is in deze branche erg belangrijk. Kwaliteit is natuurlijk altijd een belangrijk aspect, maar als daar veiligheid mee gemoeid is, zoals in de mobiliteitsbranche vaak het geval is, wil je met z’n allen een applicatie opleveren die het spoor juist veiliger maakt, en niet gevaarlijker.

Onze opdrachtgevers